تمرینات تناسب اندام و فیتنس

تفاوت فیتنس با سایر سبک ها

تفاوت فیتنس با سایر سبک ها

در دنیای امروز، انواع و اقسام تمرینات و ورزش ها را پیدا می کنید که می توانند در کاهش چربی و رسیدن شما به تناسب اندام کمک کننده باشند. شاید در ابتدای راه ندانید که باید از کجا شروع کنید. ممکن است تصمیم به انجام تمرینات روزانه و منظم داشته باشید و بخواهید سبک زندگی خود را تغییر دهید اما نمیدانید باید از کجا شروع کنید و یا نمیدانید که تفاوت فیتنس با سایر سبک های تمرینی، مثلا تفاوت فیتنس با بدنسازی چیست.

ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم تا شما بتوانید تصمیم گیری راحت تری داشته باشید و سبک زندگی سالم خودتان را با توجه به علایقی که دارید شروع کنید. این که به ورزش خودتان پایبند باشید از جمله مواردی است که می تواند شما را در مسیری که هستید یاری کند. چیزی که برای داشتن پایبندی شما در مسیر نیاز دارید، این است که بتوانید در محیط دلخواه خودتان تمریناتی که دوست دارید را انجام دهید.

مهم ترین تفاوت های این ورزش با سایر سبک ها 

فرق بدنسازی و فیتنس چیست؟

فیتنس به زیر مجموعه ورزشی گفته می شود که تمام فاکتور های آمادگی جسمانی اعم از چابکی، قدرت، استقامت قلبی عروقی، استقامت عضلانی، انعطاف و… را در بر می گیرد. شما در فیتنس با ابزار های و وسایل و تجهیزات متنوعی که در اختیار شما قرار دارند می توانید فیتنس کلی بدن خود را افزایش دهید.

با فیتنس می توانید درصد چربی بدن خود را در حد نرمال و سالم نگه دارید و بدنی زیبا را بسازید. در فیتنس که رشته ای جذاب محسوب می شود، چیزی به نام عضلات حجیم و بدن هایی که رگ بیرون زده زیادی دارند وجود ندارد. در فیتنس شما به اندامی زیبا و جمع وجور می رسید که افزایش حجم توده عضلانی ملاک نیست و شما می توانید بدن خود را به زیبا ترین شکل ممکن بسازید.

از طرفی دیگر، در بدنسازی ملاک زیبایی اندام و حجم عضلانی است. البته در بدنسازی و کار با دستگاه های بدنسازی هم می توان ورزشکار را در دوران کات و حجم برد اما حجم عضلانی و بدنی رگ  دار از جمله موارد زیبایی در این رشته محسوب می شود.

برای لاغری فیتنس بهتره یا بدنسازی

بسیاری از افراد به دنبال کاهش درصد چربی بدن، چربی سوزی و از بین بردن چربی های اضافه در بدن هستند. برای رسیدن به این نکته، باید بدانید که تغذیه شما حرف اول را می زند. برای لاغری سریع تر می توانید در کنار تغذیه اصولی که به همراه پروتئین کافی و کسر کالری است، اما شما می توانید با توجه به دسترسی هایی که به مربی بدنساز و یا فیتنس دارید، رشته ورزشی خود را انتخاب کنید.

اگر محدودیتی برای دسترسی به آن ها ندارید، می توانید با توجه به هدفی که دارید تصمیم بگیرید. در حین این که برای لاغری باید رژیم غذایی کسر کالری داشته باشید، به این سوال پاسخ دهید که زیبایی اندام و عضلانی شدن برای شما اولویت است یا این که می خواهید در کنار تناسب اندام به فاکتور های آمادگی جسمانی مانند انعطاف، چابکی، قدرت، و…. نیز دست پیدا کنید؟ با پاسخ به این سوال می توانید فیتنس یا بدنسازی را انتخاب کنید.

برای چاقی فیتنس بهتره یا بدنسازی

از طرفی دیگر و در مقابل افرادی که به دنبال لاغری هستند، افرادی هم برای چاقی و وزن گرفتن تلاش می کنند.و افرادی که دیر وزن می گیرند و به طور ژنتیکی لاغر اندام هستند.  برای رسیدن به این نکته هم، باید بدانید که تغذیه شما حرف اول را می زند.

برای چاقی و افزایش وزن می توانید در کنار تغذیه اصولی که به همراه پروتئین کافی و مازاد کالری است، اما شما می توانید با توجه به دسترسی هایی که به مربی بدنساز و یا فیتنس دارید، رشته ورزشی خود را انتخاب کنید. اگر محدودیتی برای دسترسی به آن ها ندارید، می توانید با توجه به هدفی که دارید تصمیم بگیرید.

در حین این که برای چاقی باید رژیم غذایی مازاد کالری داشته باشید، به این سوال پاسخ دهید که زیبایی اندام و عضلانی شدن برای شما اولویت است یا این که می خواهید در کنار تناسب اندام به فاکتور های آمادگی جسمانی مانند انعطاف، چابکی، قدرت، و…. نیز دست پیدا کنید؟ با پاسخ به این سوال می توانید فیتنس یا بدنسازی را انتخاب کنید.

شما برای افزایش وزنی که به دور از چربی بیش از حد و اضافی در بدن باشد، و افزایش وزنی که به همراه افزایش درصد چربی بدن به حد نرمال و توده عضلانی مناسبی باشد، می توانید از انواع تمرینات مقاومتی در کنار یک رژیم غذایی خوب استفاده کنید.

تفاوت فیتنس و ایروبیک

همان طور که قبلا ذکر کرده ایم، فیتنس می تواند با ابزار های مختلفی از جمله ترامپولین، دستگاه بدنسازی، دمبل، هالتر، کتل بل، انواع ابزار های تمرین مقاومتی و … انجام شودد و آمادگی کلی بدنی را برای شما ایجاد کند. این آمادگی به این معناست که تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی شما افزایش می یابد.

در ایروبیک بیشتر روی تمریناتی کار می شود که به تقویت و بهبود سیستم قلبی عروقی شما کمک می کند و به این ترتیب می تواند موجب آمادگی قلبی تنفسی شما شود. البته، در ایروبیک هم سبک های مختلفی وجود دارد که می تواند از ابزار های مختلفی در تمریناتی که دارد استفاده کند اما باید در نظر داشته باشید که عمده هدفی که ایروبیک دنبال می کند افزایش هر چه بیشتر سیستم قلبی عروقی شماست.

برای لاغری فیتنس بهتره یا ایروبیک؟

یکی از اشتباهاتی که افراد مرتکب می شوند این است که برای لاغری تمرینات بیش از حد هوازی را انتخاب می کنند که این موضوع می تواند روی روند پیشرفت آن ها تاثیر منفی داشته باشد. چرا که شما باید برای لاغری و داشتن ترکیب بدنی خوش فرم و تراشیده تمرینات مقاومتی هم انجام دهید.

این که فقط تمرینات هوازی انجام دهید تا به لاغری برسید نمی تواند نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد. در ادامه این کار، و تصمیم به این که فقط ایروبیک و تمرینات هوازی انجام دهید با کاهش وزن روبه رو هستید اما به لحاظ ظاهری با پوستی شل، و بدون عضله که خوش فرم نیست هم مواجه خواهید شد.

برای چاقی فیتنس بهتره یا ایروبیک

در کنار رژیم غذایی که برای افزایش وزن دارید و در مازاد کالری هستید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که برای افزایش وزن و چاقی چه تمریناتی مناسب است؟ اگر بخواهیم بین ایروبیک و فیتنس انتخاب کنیم، باید بگوییم که فیتنس می تواند افزایش وزن برای شما به همراه داشته باشد اما افزایش وزنی که همراه با توده عضلانی و درصد  چربی مناسبی باشد.

اما در ایروبیک که ماهیت هوازی و کاردیو دارد، شما ممکن است حتی عضله هم از دست بدهید. هوازی و تمرینات کاردیو هم باید در تمرینات شما گنجانده شود اما باید در نظر داشته باشید که حجم تمرین مناسبی داشته باشد تا شما به هدفی که دارید برسید و همزمان فیتنس کلی بدنی خود را نیز بدست آورید.

پیلاتس بهتره یا فیتنس

پیلاتس یکی از تمریناتی است که به خوبی می تواند موجب آرامش ذهنی شما شود و به علاوه، انعطاف و بهبود پاسچر و یا همان قامت بدنی را برای شما به ارمغان آورد. پلاتس با ابزارهای مختلفی مانند کش، توپ، دمبل، وزن بدن خود ورزشکاران و… می تواند به خوبی مقاومت مورد نیاز را به بدن شما وارد کند.

در این حین، باید بداید که پیلاتس می تواند به خوبی عضلات مرکزی بدن را که بنیان و هسته اصلی مرکزیت بدن را تشکیل می دهند را تقویت کند. فیتنس نیز با ابزارها  و وسایل مختلفی که در دسترس است می تواند فشار مورد نیاز به عضلات را وارد کند.

برای لاغری فیتنس بهتره یا پیلاتس

باید بدانید که برای لاغری و کاهش وزن می توانید هم فیتنس و هم پیلاتس را انتخاب کنید. اما در همین حین، این موضوع را در نظر داشته باشید که پیلاتس با مدت زمان طولانی تری می تواند این مورد را برای شما به ارمغان آورد چراکه تمرینات کم شدت تری با آن انجام می شود. به همین علت، توصیه می شود برای لاغری فیتنس را در کنار داشتن یک رژیم غذایی منظم و پر پروتئین انتخاب کنید.

برای چاقی فیتنس بهتره یا پیلاتس

برای چاقی و افزایش وزن، باید سعی کنید رژیم غذایی که مازاد کالری است را برگزینید. در کنار رژیم غذایی که دارید، هم پیلاتس و هم فیتنس را می توانید انتخاب کنید اما باید دقت نظر داشته باشید که پیلاتس در مدت زمان طولانی تری این هدف را برای شما به ارمغان می آورد.

تفاوت فیتنس و بدنسازی بانوان

همان طور که قبلا هم اشاره شده، فیتنس می تواند تمامی فاکتورهای آمادگی جسمانی شما را افزایش دهد و به بهبود آمادگی شما کمک کند اما در بدنسازی بیشترین موضوعی که مطرح می شود زیبایی ظاهری اندام است و نه تقویت تمامی فاکتورهای آمادگی جسمانی. فاکتورهایی نظیر چابکی، انعطاف، قدرت، ترکیب بدنی، و… مواردی هستند که در فیتنس به کار رفته و تقویت می شود اما در بدنسازی ترکیب بدنی و درصد چربی بدن شما در اولویت است و در پی بهبود این موارد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *